whitsundays

Nu är vi tillbaka på vårt hostel efter lite mer än ett dygn på havet! Vi har haft det väldigt bra bortsett från att Lisa varit lite sjösjuk ibland och att vi hamnade med ett gäng tyskar (och två kinesiska par) plus att dom var runt 35-45 bast och trodde att dom var typ 17 så helt plötsligt var det jag och Lisa som var ''mogna'' och lugna. Haha men ni vet vuxna som tycker dom är lite galna för att dom röker, dricker en öl osv.... väldigt störiga i alla fall! Så man skulle kunna säga att vi hamnade på en liten ''party-båt'' bara det att dom som partajade var skittöntiga och inte alls så party sin din trodde att dom var... Annars var det faktiskt bra! Crewet på båten var jätte sköna, båten var bra och stabil (viktigt!), fin snorkling, regnade ganska mycket men vi fick ändå lite häng på däck, maten var supergod och Whitheaven (bilderna) var helt underbart att se! Likaså när vi satt och åt frukost idag och en stor sköldpadda simmade förbi jämte :) Sedan måste jag förklara bilden på min säng och kineserna.... det var nämligen så att jag självklart fick sängen ovanför ett kinespar och grejen var att jag var tvungen att gå i deras säng för att komma till min säng så detta hade Lisa självklart väldigt roligt åt... ha ha. Sedan var det lite kul för när vi var på Whitheaven beach idag träffade vi killarna från Gbg, som vi var ute med i torsdags, och dom hade tydligen också hamnat på en ännu värre pensionärsbår och dom ska vara ute på havet i 2 nätter till! Så det tyckte jag och Lisa var vääääldigt roligt, mindre roligt enligt dom. Men vi bestämde i alla fall att vi kör en gemensam utgång på tisdag när dom är tillbaka så kan vi alla kompensera för våra pensionärs-turer. Regnet öser fortfarande ner här, eftersom det är wet season och lär göra det tills vi tar planet till N.Z. på torsdag. Men det är bara att gilla läget och hålla tummarna för lite sol! Vi tycker att vi börjar tappa vår färg... Förresten, när det gäller bilderna är inte alla super eftersom vi bara lägger ut mobil-bilder och inte några av våra kamera-bilder men hoppas det funkar ändå!

moon theory

Goonet är fint nerpackat i sina plastpåsar och Lisa har tagit fram seglarhatten! Vi är redo för vår bår ''wings'' och Whitsundays! Regnet öser ner och himlen är grå, känns sådär, men det löser sig alltid! Haha idag var det så fuktigt utanför vårt rum när vi vaknade så det var helt immigt på rutan. Då kläcker Lisa ut sig: ''Va kallt det är här inne!! (pga. Ac:n) Det är till och med FROST på rutan!!'' Hmm.. som sagt, varje dag med Lisa är som en ny spännande dag, man vet aldrig vad hon kommer säga ;)

wild ones

Igår hade vi en superskön dag vid lagunen. Var rätt så molnigt så skönt att bara ligga och chilla utan att behöva svettas ihjäl. Kvällen började med förfest på vårt rum med lite trevliga svenskar, både ''gamla'' som vi träffat innan och nya, skittrevligt i alla fall! Efter det var det vidare till en bar och sedan till ett dansställe som hette Mama Africa där vi fick dansa av oss lite. Kvällen avslutades som vanligt på McDonalds... Haha men det var kul som sjutton! Jag och Lisa har verkligen sjukt roligt ihop och skrattar 99% av tiden vi är tillsammans så kommer bli jobbigt att åka ifrån den bruttan om två veckor... I vilket fall, idag regnade det som bara den när vi vaknade så sov länge och gick sedan och käkade frukost på ett café där vi skrattade åt kvällens bravader. Vi har även hunnit checka in oss på vår Whitsundays-båt som vi skall vara ute på havet med i ett dygn. Så det ska bli supermysigt, hoppas på fint väder bara! Så som sagt blir det inget bloggande förens söndag när vi är tillbaka på land :) Just det!! Jag har ju bokat skydiving idag också!! Så på tisdagsmorgon hoppar jag från 14000 ft! Gaaaaah, läskigt! Nu skall vi köpa glass och dansa soldansen så detta regnet försvinner! Byye!

Airlie Beach

Efter att ha suttit på en svettig nattbuss landade vi äntligen i Airlie Beach. Vårt sista stopp i Australien innan vi åker till N.Z. nästa vecka. Helt stört att vi snart lämnar detta softa landet och igen, vart tog tiden vägen!? Idag har vi i alla fall softat vid ''lagunen'' tyvärr inte så fancy som det låter utan är bara en stor pool som finns i centrum för att man inte får bada i havet här. Dock ganska fint! Man märker verkligen hur mycket varmare, fuktigare och fler myggor (PANIK) det blir ju längre upp man kommer så känns skönt att vi åker till Nya Zeeland snart :) Vi bor på Nomads hostel här vilket är superfräscht och har jätte fina bungalows som man bor i, bilder kommer imorgon! Ikväll har vi lagat tonfisksallad med massa göttigt. Vi kände att vi behövde det efter en vecka med allt för mycket pizza, chips och alkohol... haha men imorgon är vi nog på det igen! Är man på semester så är man och då ska man njuta och det är jag och Lisa experter på.

Never thought

Sedan vi skrev här senast har vi hunnit med en hel del! Kom till Rainbow beach i onsdags då vi åkte samma buss och skulle bo på samma hostel här som två trevliga tjejer från Halmstad och Falkenberg som vi bodde tillsammans med i Noosa. Så i lördagskväll var vi först ute och käkade och drack vin och sedan var det vidare till en park där det blev mer vin... När vi väl kom till hostelet var det självklart ös här så blev ytterligare mer vin och träffade massa härliga människor och hade det supertrevligt! På söndag morgon var det uppstigning vääääldigt tidigt för att åka till Fraser Island. Jag och Lisa har väl mått bättre än vad vi gjorde den dagen om man säger så... Väldigt vacker ö med fina små vattenkällor osv. men tyvärr hade jag och Lisa bokat fel tour så vi hamnade på någon pensionärsresa då vi skulle vandra lite för ofta och kolla på tråkiga saker för ofta. Sen dog självklart Lisas telefon så vi hann inte ta så mycket bilder till bloggen.. haha som ni hör själva hade vi nog uppskattat just vår tour om vi var 65+ .. Men men, nu har vi gjort det och är äntligen tillbaka i Rainbow beach igen. Imorgon tar vi kvällsbussen mot Airlie beach vilket blir spännande! Dock mår vi så sjukt bra och har så himla roligt tillsammans så börjar redan få lite separationsångest från varandra. Så komiskt som det var på Fraser Island, när vi var bakis och hade bokat en tråkig pensionärsresa då vi vandrade och bodde på resort istället för att åka jeepar och tälta med våra nyfunna vänner... haha fy sjutton vad vi skrattade åt grejen! Så för att vara helt ärlig är vi lite bittra. Men inte mycket att göra åt det! Så roligt som vi hade här på lördagskvällen så kompenserade det Fraser Island lite.. Vi såg iallafall Dingo!! Men Lisa sov och jag mådde så illa så kunde inte ta upp mobilen.. hahah shit happens.

dom bästa

Vi tänkte ägna ett blogginlägg till våra två mest trogna läsare och dem två vi saknar lite extra just nu. Mamma Barbro och Mamma Marie. Världens finaste och bästa mammor som vi älskar mest i hela världen. Snart är vi hemma igen så ni kan sova gott på nätterna... ett tag i alla fall ;) Många pussar och kramar till er, ni är bäst!

Our life is not a movie... or maybe

Idag var det sista stranddagen här i Noosa så då gick vi till Little Cove igen och helt plötsligt dyker Helena upp! Helena är en jättegullig tjej som bodde i samma hus som oss i Byron Bay så hur stor chans var det att vi skulle träffa henne där liksom? Superkul! Sen i eftermiddag åt vi typ en halvliter glass var inne i stan och nu sitter vi och har liten egen after beach. Lisa har tvättat sin allra första tvätt någonsin också så här händer det grejer!

morning sun

Idag regnade det lite på förmiddagen så vi var ute och gick och käkade rejäl frukost :) Sedan gick vi till en mysig liten vik som heter Little Cove och badade! Ikväll har vi haft torsdagsmys med chips och dipp och spelat kort. Sista dagen i Noosa imorgon innan vi drar vidare till Rainbow beach på lördag. Sedan så känner jag och Lisa att det är lite dåligt med kommentarer här på bloggen från er där hemma... såå nu får det nog bli ändring på det för annars lägger vi ner den här verksamheten så snart som möjligt! Godnatt!

Fraser Island och Withsundays

Igår hade jag och Lisa en riktigt romantisk och mysig alla hjärtans dag! Började med stranden då Lisa fick en alla hjärtans dags present av mig, haha en cola och en påse chips! Det mest romantiska hon någonsin fått :) Sedan på kvällen gick vi till en mysig restaurang där vi delade på en flaska vin och åt svingoda tunna frasiga pizzor och smaskade desserter. Idag regnade det på morgonen så vi åkte till ett ställe och bokade Fraser Island och Withsundays så nu har vi våra resterande veckor i Australien planerade och uppbokade! Efter det sprack det upp så blev en stund på stranden ändå då Lisa kände att hon behövde träna lite så hon gjorde några tunga sit-ups, bra jobbat! ;) Nu sitter vi på vårt rum och pratar med två jätte trevliga tjejer från Sverige så blir nog att kolla på film med dom ikväll. Hejhopp!

valentines day

Idag är det jag, Lisa, som gästbloggar såhär på alla hjärtans dag och nu har mer än 5 veckor gått på vår underbara resa! Vart har tiden tagit vägen? Fast man säger ju ''tiden går fort när man har kul" och kul, det har vi! Det går inte en enda dag då vi inte skrattar med varandra och njuter av varandras sällskap. Jag kommer ofta på mig själv att jag ligger på ett leende på läpparna, fyfan vad bra jag har det. Men det är ju inte så konstigt när man får dela en sån otrolig resa med en bästa vän. Alla borde resa med en vän som Lina, hon fyller mina dagar med glädje, kanske lite för mycket sol (sol-galen som hon är) och kloka ord!!! Det är skönt att veta att Lina alltid tar hand om mig. Härom dagen stod vi och väntade på bussen hem till hostelet då Lina direkt tog fram sin handduk för att ta bort sanden på mina fötter. Jag säger då till Lina: Lina folk glor verkligen! Då kommer Lina med den underbara kommentaren '' Ah men dom vet inte hur det är att leva i samma rum som dig.. ;)! (Lina tycker nämligen att jag brukar ha alldeles för sandiga fötter) Vi började iallafall skratta åt det. Hon är världens bästa och tar hand om mig så bra. Känns konstigt att jag ska åka ifrån henne och vår resa om 4 veckor. Men tro mig, jag ska njuta av den tiden jag har kvar med denna otroliga donna, sen vet jag ju att hon kommer i trygga händer så jag är lugn. Jag kanske borde säga detta oftare, Lina min sköna böna, tack för det som varit och det vi har kvar. Du är förbannat fin vän som jag älskar så och jag ser fram emot att uppleva mer galna resor runt om i världen med dig!
Lots of love, tack för mig! Lisafisa

sunshine

Halluu alla trogna bloggläsare! Känns som att vi skriver samma sak varje dag men vi har det faktiskt lika bra varje dag! Underbar dag på stranden och nu lite after-beach i vår hostel-bar. Vi laddar inför alla hjärtans dag imorgon då jag och lisa ska på dejt (med varandra) och försöka hitta någon mysig restaurang vi kan käka på. Hotelet har massa bra filmer som man kan låna så ikväll tänkte vi ha en liten filmkväll. Livet är allt för bra just nu :)

en dag på stranden

Tänkte bara säga att vi har det helt underbart här! Precis hemkomna från stranden så sitter i vår lilla bar och lyssnar på lounge-musik och dricker cola och mår helt enkelt väldigt bra. Ingen hemlängtan alls! Måste också säga GRATTIS till min fina pappa som fyller år idag! Älskar dig och ser fram mot att vara med på din 50-års dag nästa år.

forever young

Vi älskar verkligen Noosa! Helt klart en favorit på resan än så länge! Idag har vi varit ute och gått och svettats på stranden, nej Bella Andersson vi har inte gjort något kulturellt eller varit på museum idag, utan endast slappat och har det riktigt gott! Nu har vi precis duschat och ska läsa vid poolen lite :) Här kommer lite bilder på vårt rum och en och annan rumpchock ;)

Noosa!

Efter många om och men hittade vi äntligen ett supermysigt hostel här i Noosa! Ligger i samma byggnad som en mysig restaurang och liten bar och rummet är superfräscht! Så skönt eftersom det tydligen fanns bedbugs i vårt rum i Brisbane... Noosa är en mysig liten, liten stad dit många australiensare med pengar åker så det är rätt dyrt med skitfina hus, restauranger och strand. Ikväll har jag och Lisa varit och handlat upp oss på massa mat så att vi kan laga lite gott! Ikväll blev det tonfiskröra på knäckebröd, mycket delikat! Som sagt, här trivs vi redan så här blir vi kvar i en vecka :)

get lost

Idag har vi haft en riktigt mysig dag med Sofia! Vi mötte upp henne i morse då vi gick och åt frukost och satt och snackade. Efter det satt vi och snackade. Efter det visade hon staden och vi köpte goooda Boost-juicer som verkligen alla dricker här i Australien. Efter det tog vi bussen hem till henne vilket var jätte kul eftersom vi fick se hennes mysiga hus :) Vi var även och käkade jätte god sushi på ett ställe som heter Sushi-train där man plockar sushi från ett rullband så nu har vi dämpat Lisas sushi-hets för någon vecka. Efter det hängde vi en stund på Sofias bakgård och tog ikväll bilen upp på ett berg där man ser hela Brisbane, så fint! Nu har Sofia precis lämnat av oss på vårt hostel så vi tänkte spela lite kort :) Imorgon går bussen mot Noosa! Det ser vi fram emot! Godnatt!

brisbane

Nu sitter vi äntligen på ett hostel i Brisbane! Herre gud vilken eftermiddag vi haft... Dock började resan väldigt bra med att bussen stannade utanför McDonalds vilket passade mig och Lisa perfekt en dag som denna när man var ute på partaj igår. Där träffade vi även några amerikanska killar som vi träffade på bussen sist så det var kul att sitta och snacka med dom :) Sedan behövde vi självklart lite färdmedel så durritos och lite godis var ett givet val, haha. När vi väl anlände till Brisbane sa en informations-gubbe att vi skulle ta ett tåg för att det var för långt för att gå till vårt Hostel. Så vi betalde 25 dollar för en tågbiljett som tog oss rakt ut i ingenstans och alla på tåget stirrade på oss med våra stora ryggsäckar där vi satt och kände oss helt fel ute. Haha tills en snäll dam frågade vart vi egentligen skulle och sa till oss att vi var helt fel ute och var tvungna att ta ett annat tåg tillbaka till dit vi började. Så det var bara att hoppa av, vänta på nästa tåg tillbaka och väl där insåg vi att vi var väldigt nära vårt hostel. Självklart öste regnet ner unden hela tiden också! Menmen, nu har vi hittat hit! Hostelet är helt okej men vårt rum STINKER verkligen mögel!!!! Usch. Men vi stannar bara här till fredag morgon då vi drar vidare till Noosa. Imorgon ska vi träffa vår söta, fina förre detta klasskompis Sofia som bor här så hon ska vara vår personliga guide och visa runt :) Nu är det dax att gå en runda, jag och Lisa ska ha chips-provning ikväll... haha, så himla glad att jag reser med denna fantastiska brud! Vi har noll koll men jävligt roligt! Så nu ska virre och stirre ut på upptäcksfärd! Tjing!

you know what we say

Detta blir sista inägget för Byron Bay, tråkigt men sant. Vi har verkligen haft det jätte bra här och utgången var riktigt lyckad! Först rolig förfest i huset, vidare till Cheeky Monkeys där det var svettigt som tusan men sjukt kul att dansa och sedan var det efterfest. Blev en sen kväll så vi kommer somna så fort vi sätter oss på bussen mot Brisbane. Skönt att den bara tar 3 timmar! Så see you in Brisbane...

ingen vill veta vart du köpt din tröja

Lätt bästa dagen i Byron idag! Sov länge, åkte BIL till stranden, badade, solade, hade lite mini-after beach på en bar med jätte sköna svenskar som också bor i vårt hus och nu har vi precis duschat och laddar upp inför sista utgången i Byron med en pizza! Imorgon blir det Brisbane. Btw har jag varit flashpacker idag och shoppat en jätte fin tröja! Pusshej!

yellow

Denna dagen har varit ungefär som alla andra dagar här, väldigt lugn och skön! Drog till stranden och svettades som galningar, känns verkligen som den hetaste dagen hittills för jag och Lisa kunde bara gå 10 minuter i taget tills vi båda fick hjärtklappning och var tvungen att stå i skuggan.. Sedan handlade vi god kvällsmat och svalkade av oss i mataffären :) Nu har det precis pågått en liten pingisturnering här! Blir utgång imorgon istället så det ser vi fram emot sista kvällen i Byron Bay. Kan inte fatta att vi redan varit här i Aussie i 4 veckor!? Och att jag och Lisa inte har bråkat en enda gång! Haha det skulle vara idag då när det var hennes tur att välja musli och hon tog någon som inte alls verkade god...

dream a dream

Idag har jag och Lisa faktiskt gått til main-beach vilket tar ca 30 min och tillbaka igen såklart så det var hurtigt av oss! Annars go dag på stranden och sedan tog vi en cola och kaffe på ett mysigt café i Byron. Nu sitter vi och kollar film med resten av folket i huset blir nog utgång imorgon :)

det blir en dag på stranden

Idag regnade det på morgonen så då slappade vi bara i huset och vid lunch sprack det upp så då drog vi till stranden. Gött!! Nu har vi precis käkat kvällsmat och chillar med resten av folket, blir en lugn kväll för oss ikväll! Heeeeej då.

good morning

Tacosen blev grym igår! Tror aldrig tacos smakat så gott någonsin.. mmmm... Så igår var alla supersega så det blev en lugn och skön kväll. Nu ser det ut som det är sol ute så bara att väcka sömntutan i sängen ovanför och dra till stranden! Här har ni lite bilswe på hur vi bor också!

friday

Efter en utekväll i Cheeky Monkeys med folket från huset igår blev det en lååång sovmorgon idag. Gött! Vid 14-tiden drog vi till stranden där det var molnigt men skönt att bara hänga där. Nu har vi precis varit och handlat tacos till 17 pers så här blir det taco-fest ikväll! Nu får ni faktiskt bli bättre på att kommentera här så jag och Lisa vet att ni där hemma också har det bra :)

partytime

Idag har jag och Lisa legat på en tom strand som vi hittade! Jätte nice tills vi upptäckte att det var en nudist-strand..... Eller inte så mycket folk där men dom som gick förbi var ganska nude om man säger så! Efter det så hängde vi med lite folk från huset och kollade byn medam dom surfade. Verkligen sjukt härliga människor som bor här så skönt att slippa hostel och bo med lite annat folk istället :) Nu har jag och Lisa precis käkat pizza och handlat lite vin inför kvällen eftersom en tjej fyller år här idag så då ska vi fira henne. Så nu ser vi fram emot första utgången i Byron!

Byron Bay

Nu har vi äntligen kommit fram till ett regnigt Byron Bay! Eftersom vi inte hade något boende bokat bor nu i ett stort kollektiv i ett hus som håller på att bli en skola. Vi träffade en svensk kille och hans flickvän vid bussen och dem letade svenskar som kunde bo här så nu är vi typ 16 pers som bor här. Hälften svenskar och lite annat blandat folk så det känns skitsoft! Som det ser ut nu så stannar vi här i en vecka så det blir säkert bra :) just nu satt alla och kollade film när vi kom så vi har bara hälsat och bäddat sängen och... packat upp våra blöta kläder.... Ryggsäckarna hade blivit helt blöta av allt regn under bussen så nu är våra kläder jätte äckliga. Men men är man backpacker så är man... Här ser ni en bild på vårt rum!